نقد و بررسی NBA 2K17
نقد و بررسی NBA 2K17
نویسنده : Sick._.Mind تاریخ : دو شنبه 26 مهر 1395

 

نقد و بررسی NBA 2K17

"به قلم Sick._.Mind"

واقعا آدم چنین حس می‌کند که گویی NBA 2K17 توسط کسانی ساخته شده که با ورزش بسکتبال زندگی می‌کنند و نفس می‌کشند! همه چیز در بازی از جزییات ریز بینانه تا مُد "کریر" (Career) توجه و دقتی فوق العاده را نشان می‌دهد، دقتی که از هرکسی بر نمی‌آید، مگر کسانی که رویای‌شان بسکتبال بازی کردن بوده باشد، رویایی که برای آنان محقق شده، و در نتیجه برای شما نیز (حتی دو برابر آسان‌تر) تحقق پذیر شده است. این اولین بار است که من مُدهای Play Now و Blacktop را در سری بازی NBA 2K تجربه می‌کنم، و واقعا در حیرتم که این بازی چقدر عالی است. تعجب می‌کنم که چرا پیش از این ها سراغش نرفته بودم!

سری بازی NBA 2K همیشه به گیم پلی روانِ خود شناخته می‌شود. نسخه 2K17 به شما اجازه می‌دهد تا آزادانه با توپ در زمین بازی بگردید، مانورهای پیشرفته انجام دهید و تکنیک‌هایی جذاب با پاهای خود پیاده کنید. وقتی که دارید به تور نزدیک می‌شوید و می‌توانید با یک دکمه بازیکن حریف را فریب دهید، آن هنگام است که واقعا حس ارضا کننده‌ی بازی را درک خواهید کرد. وقتی که می‌بینید باهوش‌تر از حریف عمل کرده‌اید، حس قدرت می‌کنید. این که حرکات پیچیده و تکنیکیِ بازی به آسانی قابل کنترل و در دسترس هستند، برای NBA 2K امتیاز بزرگی است.  کم کم که به کنترل بازی و نیروی بلقوه‌ای که در انگشتان‌تان قرار دارد اعتماد کنید (چیزی که اتفاقا سریع بدان خواهید رسید) خواهید دید که NBA 2K17 بیشتر یک بازی مبتنی بر غریزه و حس درونی است،  و نه صرفا تعدادی ورودیِ حساب شده و از پیش تعیین شده.

البته که پیروزی شیرین نیست، مگر این که تیم حریف نیز (در این جا هوش مصنوعی) حسابی بجنگد و جانانه بازی کند. اگر می‌خواهید به حلقه‌ی تیم حریف برسید و امتیاز بگیرید، باید به خوبی بازی سازی کرده و به درستی جای‌گیری کنید. زمانی که موفق می‌شوید یک استراتژی بخصوص را در بازی پیاده کرده و نتیجه بگیرید، خواهید دید که تمرین کردن با ابزار و امکانات بازی برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای هم ضروری و هم بسیار اغنا کننده و لذت بخش بوده است. این ضرورت زمانی بیشتر درک خواهد شد که به تور یک حریف باهوش و سرسخت بخورید. قرار نیست هربار بتوانید با همان فنِ همیشگی، هوش مصنوعی حریف را فریب دهید. در نتیجه ضروری است که استراتژی‌های متعددی را با هم ترکیب کنید، چرا که اگر بخواهید فقط هر بار توپ را به بهترین بازیکن خود پاس داده و یک پرتاپ سه امتیازیِ موفق داشته باشید همیشه هم جواب نخواهد داد. یافتن بهترین راه برای تسلط به زمینِ بازی و تشخیص لحظه‌ی مناسب برای تغییر موقعیت بازیکنان، روشی است که درون زمین بازی بسکتبال همیشه کمک خواهد کرد.

 

برای این که خود را در بازی پیدا کرده و به اصول آن مسلط شوید، می‌توانید سراغ مُد 2KU بروید. این مُد شما را در جریان اصول بازی قرار می‌دهد و نکات آموزشی را به شما گوش زد می‌کند. طی این مُد، گیم پلی در لحظاتی متوقف شده و راهنمای بازی به شما توضیح می‌دهد که چطور پاس دهید، امتیاز بگیرید و در دفاع نیز توپ را تصاحب کنید. این مُد آموزشی برای درک اصولِ ابتدایی بازی مفید است، اما می‌توانست بسیار مفیدتر و بهتر باشد اگر نسبت به بازی کردن شما به دقت عکس العمل نشان می‌داد و به نوعی دوره‌ی تمرینی شما در این مُد را مربی‌گری می‌کرد و تنها به دیکته کردنِ اساسِ اولیه‌ی بازی اکتفا نمی‌نمود. به عنوان مثال در این مُد به شما توضیح داده نمی‌شود که دقیقا به چه علت یک پرش ناموفقیت آمیز داشتید یا چرا در حالت "Loose-Ball" (زمانی که توپ در تصاحب هیچ یک از تیم ها نیست) دچار فول شدید. بدونِ یک سیستم هوش‌مند که در لحظه نسبت به بازی شما هنگام تمرین عکس العمل نشان دهد، مُد 2KU در NBA 2K17 بیشتر مانند یک نسخه خام و اولیه است تا یک تمرینِ کامل و واقعی.

از بخش تمرینی که بگذریم، همه چیز در NBA 2K17 از گزارش بازی گرفته تا زوایای دوربین، رویداد میان بازی مانند نمایش‌های عروسکی (Mascot) و نمایش‌های "دانک" (Dunk) همگی بسیار واقع گرایانه بوده و به جزییات توجه فوق العاده‌ای دارند. طرفداران دو تیم طی بازی در لحظات درست و دقیقی تشویق کرده یا دچار هیجان می‌شوند، مثلا زمانی که بازیکن توپ را از دست حریف می‌گیرد یا اعضای تیم هنگام پرتاب برای گرفتن امتیاز ناگهان توپ را لو می دهند. تنها بخشی که در آن کمی ضعف دیده می‌شود، نمایش‌های ابتدا و میانیِ در هر بازی است، هرچند همه چیز در مجموع واقعا خوب است، اما حرکات و رفتار میزبانانِ بازی کمی مصنوعی به نظر می‌رسد، گویی که "اِرنی جانسون" (Ernie Johnson)، "شکیل اونیل" (Shaquille O'Neal) و "کِنی اسمیت" (Kenny Smith) به تعدادی نخ وصل هستند و شخصی دارد آن ها را مانند عروسک‌های خیمه شب بازی کنترل می‌کند. خوشبخاته آن‌ها بخش کوچکی از کل نمایش هر مسابقه را شامل می‌شوند، و تمام ابعاد دیگر، خصوصا گزارش‌ِ بازی و تماشاچیان، به گونه‌ای هستند که در هر بازی حس می‌کنید واقعا در مسابقات NBA هستید.

  

 

 

بازی کردن با تیم‌های معتبر و بسکتبالیست‌های بزرگ واقعا اغنا کننده است، اما مُد MyCareer خودش حکایت دیگری دارد، جایی که شما در نقش یک بازیکن بسکتبال هستید و باید از صفر شروع کرده و راه شهرت و موفقیت را بپیمایید. تعداد میان پرده‌ها در این مُد زیاد نیست، اما به خوبی شما را وارد فضای بازی می‌کند، پیش زمینه مناسبی از زندگیِ بازیکنی که نقش آن را به عهده دارید روایت می‌شود و لحظاتی را به تصویر می‌کشد که مثلا در حال بازی با دوستان خود هستید یا از طریق تلفن با مادرتان، که هیجان زده و نگران است، صحبت می‌کنید. این لحظات خیلی بار دراماتیکِ شدیدی ندارند، اما این که ببینید خانواده و دوستان‌تان چطور به بازیِ شما عکس العمل نشان می‌دهند، باعث می‌شود تا انگیزه پیدا کرده و واقعا بخواهید بهتر شوید.

این که تنها نقش یک بازیکن را ایفا کنید، در برخی عناوین ممکن است محدود و کم محتوا به نظر برسد، اما ایفای نقش یک بسکتبالیست در تیم، چیزی است که در NBA 2K17 به خوبی شکل گرفته و تجربه‌اش لذت بخش است. همکاری بازیکنان دیگر با شما، این که توپ را به شما پاس دهند تا یک پرتاب سه امتیازیِ حساس داشته باشید، چیزهایی است که در این مُد واقعا حس کار تیمی را القا می‌کند، چرا که شما مسئولیت نقش حساس خود را در تیم پذیرفته‌اید. ممکن است بخواهید خودخواهانه بازی کرده و بی‌وقفه درخواست پاس کنید، اما لذت واقعی در این مُد زمانی تجربه می‌شود که سعی کنید یک همکاری پخته و حرفه‌ای با تیم داشته باشید.

 

 

در مُد تمرینی نیز می‌توانید مهارت خود را بهبود ببخشید. طی این "بازی‌های کوچک" و تمرینی (Mini Game) شما به چالش کشیده می‌شوید و مثلا باید تا جای ممکن پرتاب‌های سه امتیازی انجام دهید یا توپ را از نقطه‌ی بخصوصی به طرف تور پرتاب کرده یا رودروی یک حریف حرکات تکنیکی را تمرین کنید.

این مُد حتی خارج از زمین بازی نیز در جریان خواهد بود. فعالیت‌هایی بیرون از زمین بسکتبال نیز وجود دارد که توسط آن‌ها می‌توان اندکی به بودجه بازیکن افزود و برای ارتقا برخی ویژگی‌ها از آن استفاده کرد. البته چنین کارهایی در عمل خیلی ساده طراحی شده است. شما تنها یک گزینه را در منوی بازی انتخاب می‌کنید، سپس بازیکن از در خارج می‌شود و بعد یک پیام برای شما ظاهر می‌گردد که مثلا رویداد مورد نظر با موفقیت انجام شد. این که در این روادیدِ خارج از زمین تعامل بخصوصی لحاظ نشده است، چیزی است که نمی‌توان چندان خرُده‌ای به آن گرفت، اما مشکل این جاست که چنین فعالیت‌هایی در مُد MyCareer بیش از حد وقت گیر هستند. علاوه بر این‌ها شما پیام‌هایی از طرف دوستان، هم تیمی‌ها و مربیان خواهید داشت، این که در پاسخ به هر کدام چه رفتاری را اتخاذ کنید، در آینده می‌تواند در عکس العمل آن‌ها نسبت به شما تاثیر داشته باشد. این لحظات پیام فرستادن و صحبت با دیگران واقعا مفرح هستند و وقتی میان دوره‌های تمرین و مسابقه قرار می‌گیرند، به این مُد روح بیشتری می‌بخشند، و این نکته مثبتی است که باید بابت آن خرسند بود.

 

 

NBA 2K17 تعدادی مُد آنلاین نیز دارد که از طریق اینترنت می‌توان با دیگران به بازی پرداخت. در اکثر مواقع نیز کیفیت اتصال به شبکه خوب است. طی چندین ساعتی که مُدهای آنلاین را تست کردم، در چندین مورد اتصال شبکه افت کرد، به طوری که تقریبا ادامه‌ی بازی را را غیر ممکن نمود. خوشبختانه تعداد این مشکلات بسیار کم است و به این راحتی‌ها اتفاق نخواهند افتاد.

در مُد Play Now می‌توانید به رقابت با دیگران بپردازید و در مُد MyTeam نیز از طریق بسته‌هایی که در بازی وجود دارند (Card Pack) با تیمی بازی کنید که خودتان می‌سازید. در این مُد شما با یک بسته اولیه بازی را آغاز می‌کنید و فقط تعداد کمی کارت در اختیار دارید، در حدی که بتوان کم کم تیم را ساخت. علاوه بر این امکان پرداخت پول واقعی برای خرید این بسته‌ها، می‌توان از پولِ درونِ بازی نیز استفاده کرد. اما خرید با پول واقعی برای شما هزینه بیشتری خواهد داشت و تضمینی هم نیست که بتوانید همیشه بسته‌های خوب و مفید به دست بیاورید. این واقعا می‌تواند آزار دهنده باشد، خصوصا با توجه به این نکته که شما برای به دست آوردنِ این بسته‌ها پول واقعی پرداخت کرده‌اید. بهتر است که بسته‌های مورد نظر خود را در مزایده داخل بازی (Auction House) تهیه کنید. این که پول واقعی خود را برای خرید ب1سته‌ها به شانس بگذارید، ریسکی است که آن قدر‌ها هم ارزشش را ندارد.

 

 

نکات مثبت

 

گیم پلی عالی      

مُد MyCareer بسیار جذاب

طراحی فوق العاده بازیکنان و فضای مسابقه

القا کردنِ حسی واقعی از شیفتگی نسبت به عالَم ورزش

 

نکات منفی

 

مُد تمرینیِ 2KU به قدر کافی مفید نیست.

 

سخن آخر

 

با وجود برخی مشکلات، هیجان و لذتی که NBA 2K17 برای ورزش بسکتبال به شما القا می‌کند واقعا قوی و گیراست، و سخت بتوان در برابر آن مقاومت کرد. از مشکلاتِ بخش 2KU و ضعف در انیمیشنِ کارشناسان فنی بازی و گزارش‌گر که بگذریم،

تمام بخش‌های دیگر عالی به نظر می‌رسند و کنترل و گیم پلی هر بخش نیز فوق العاده است. حال که زمانِ قابل توجهی را روی یکی از نسخه‌های این سری بازی گذاردم، می‌توانم بفهمم که چرا سری NBA 2K این قدر مورد تحسینِ همگان است.

ای کاش دیگر بازی‌های ورزشی نیز می‌توانستند همان کاری را بکنند که سری NBA 2K با ورزش بسکتبال کرده است.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: نقد و بررسی، ،
:: برچسب‌ها: NBA 2K17, بسکتبال, Prog, NBA,



.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به Prog Pro Clan مي باشد.